Nya hårdrocken, VOLBEAT - Beyond Hell/Above Heaven

Detta inlägg blir både en recension och delvis ett svar på mitt tidigare inlägg. Jag har hört så mycket om denna danska grupp, Volbeat, som bildades 2001 och som precis gjort dundersuccé på en egen USA-turne, och som tagit Sverige med storm. De har lirat förband åt Metallica och de är på alla musikkritikers tungor just nu, i och med det nya albumsläppet. Musiken har influenser av rockabilly och tung metall avdelning Metallica. Jag förstår nu att det är detta som kanske ska räknas som den nya hårdrocken. Man säger att Volbeat spelar en hårdrock som går hem i det vanliga folkhemmet. Men i mina öron låter det inte bra, inte alls. Jag har verkligen försökt att hitta det där folhemsmysiga och det svängiga. Okej, det svänger bra på inledningsspåret och det känns som ett inledningsriff av The Baseballs. Därefter följer några tunga Metallicalåtar som jag svårt att egentligen höra någon skillnad på. Återigen lite Rockabilly, blandat med lite Metallica. Nej, det här låter som pappa sa på 80-talet om min musik, det bara låter skränigt. Jag får faktiskt ont i huvudet, och jag gillar inte det här. Men, jag förstår att det är det här som kommer att vara framtidens hårdrock.

Betyg: 4/10


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0