BLACK COUNTRY COMMUNION

Så kom den äntligen, plattan från den nya supergruppen som jag skrivit om här tidigare. Joe Bonamassa - gitarr. Glenn Hughes - bas och sång (Depp Purple/Black Sabbath), Jason Bonham - trummor (Led Zeppelin), Derek Sherinian - keyboards (Dream Theater). Förväntningarna från rockvärlden har varit stor sedan herrarna bakom detta projekt släppte nyheten om en gemensam platta. Jag måste i ärlighetens namn säga att jag förväntat mig mer, men kan efter att lyssnat ett tag på plattan konstatera att det nog beror på för höga förväntningar. Hade det kommit några gröngölingar och släppt en platta i den här klassen så hade de nog antagligen hyllats som hjältar och omedelbart tagit steget in i rockens finrum. Det här låter ibland som Deep Purple, ibland som något från Bonamassas soloplattor, eller något med inslag från en gammal hederlig Zeppelinplatta. Min personliga favorit är andra spåret "One Last Soul", som det svänger riktigt ordentlig om. Övriga låtar är riktiga rockdängor med både bra sång av Hughes, tungt gitarrspel av Bonamassa och härliga toner a´la Jon Lord från Derek Sherinian. De som inte gillar gammal tung blues/sydstatsrock och Deep Purple göre sig dock inte besvär. Måste nog ge plattan ett bättre betyg än vad jag först tänkt, det är trots allt så att gammal är äldst. Det är svårt att knäcka dessa herrar.

Betyg: 8/10


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0