LOCOMOTIVE BREATH - Heavy Machinery

Misstänker starkt att detta gruppnamn kommer från Jethro Tulls klassiska hit från 1971 med samma namn. Det är svensken Janne Stark som ligger bakom denna grupp, annars är Janne Stark som föddes 1963 mest känd som grundare av gruppen Overdrive 1980. Janne Stark släppte även några böcker, och den första kom 1996 med namnet The Encyclopedia Of Swedish Hard Rock And Heavy Metal 1970-1996. Gruppen gjorde tre plattor, varav detta är den andra och den kom 2002. Tredje plattan kom 2005 och efter det så har man bara släppt ytterligare en låt, och det var till Sweden Rock Festival 2008 när man fick göra låten "Fill Your Head With Rock".  Måste säga att jag blev riktigt förvånad över hur bra den låter, fastnade faktiskt för den vid första spelningen. En riktig uppstickare, och det låter mycket svenskt 80-talshårdrock, med lite inslag av bluesrock. Påminner naturligtvis om Overdrive, 220-Volt, ja helt enkelt den svenska varianten av NWOBHM. Rak enkel hårdrock med bra sång rakt igenom. Eftersom jag gillar den gamla svenska hårdrocken så faller det här mig helt i smaken. Ett tips för den som vill ha något bra, annorlunda och lite orginellt i skivstället.

Betyg: 7/10


Kommentarer
Postat av: Janne Stark

Tjena,

Tack för de värmande orden :-)

Vi har släppt två plattor till: "Train Of New Events" och "Change Of Track". Intressant med dina jämförelser. Vi var faktiskt väldigt inspirerade av King's X när denna platta skrevs :-)

Häls!

Janne

2010-11-04 @ 11:51:20
Postat av: Bogge

Skoj att du hittade hit, ja, jag gillar detta riktigt bra och satt faktiskt häromdagen och försökte hitta vart jag kunde köpa de andra plattorna.

2010-11-04 @ 19:09:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0