Vad är "Gubbrock"?

Jag valde att kalla min blogg Gubbrock. Varför? Jo, det var nämligen så att jag försökte få en något yngre person att lyssna på min musik, jag drog fram lite plattor av Magnum, Blackfoot och några andra. "Ja, ja, det låter väl hyfsat, sån där gubbrock" blev kommentaren. Efter det har "Gubbrock" fastnat i min hjärna. Så jag är stolt Gubbrockare.

Wikipedia definierar ordet Gubbrock så här:

Gubbrock är en bred beskrivning av klassisk rockmusik som främst riktar sig åt äldre män, "gubbar". Termen har en något nedsättande klang och kan ses som en motsatts till så kallad modern rock. Gubbrock spelas i fåran av den folkrotade rocken som framförallt Bob Dylan gjorde populär på senare delen av 1960-talet. Inom den sentida gubbrocken är Ryan Adams en av portalfigurerna. Även bluesbaserad rock, så som boogie woogie benämns ibland "gubbrock". Det är okänt när termen "gubbrock" först myntades.

Exempel på artister/grupper 
Neil Young
Bruce Springsteen
The Rolling Stones
Creedence Clearwater Revival
The Who
Status Quo


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0