Heavy Load - Full Speed At High Level

Heavy Load är ett av de första svenska heavy metal-banden och tillhör pionjärerna och stilbildarna. Gruppen bildades 1976 av bröderna Ragne (gitarr, keyboard, sång) och Styrbjörn Wahlquist (trummor, sång), samt Michael Backlund (bas). Året efter att gruppen bildats, 1977, lämnade Backlund bandet och ersattes med en ny basist, Dan Molén. 1978 släppte Heavy Load med hjälp av uppbackning från skivaffären Heavy Sound debutalbumet Full Speed At High Level som spelades in i Mill Recording Studio under juli månad.
Noterbart i övrigt är albumomslagen, vilka alla ritades av Johan Holm och där temat, så när som på första skivan, alltid var en vikingakrigare i strid.
PS! Deras samtliga plattor var självfinansierade.

Album:     Full Speed At High Level (1978),  Metal Conquest (Mini-album) (1981), Death Or Glory (1982), Stronger Than Evil (1983)

Jag var något tveksam till denna första platta, hade faktiskt aldrig hört dessa legender innan jag fick tag i denna platta som en specialutgåva på CD. Jag måste säga att den stiger för varje gång jag spelar den. Den kom 1978 och låter helt enkelt mycket som tidiga Tygers Of Pan Tang, eller Budgie. Det finns faktiskt dessutom en släng av tidig Black Sabbath och Judas Priest. Jag måste säga att inledningsspåret med samma namn som plattan sätter nivån, och kunde lika gärna vara ett spår på Tygers platta Spellbound, och det blir riktigt spännande att höra en svensk grupp göra en 11:28 minuter lång låt i Storm. NWOBH när det är som bäst och ett typiskt 70-tals stuk och sound. Gillar ni Budgie och tidig Tygers Of Pan Tang, ja då går inte denna platta av för hackor.


Kommentarer
Postat av: mats

Jag har den på vinyl. Det var dock ett tag sedan den snurrade på skivtallriken.

2010-01-29 @ 08:54:26
Postat av: Bogge

Den betingar nog en del i affektionsvärde idag!!!

2010-01-29 @ 11:15:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0