HAMMERFALL - Masterpieces

Var ett tag sedan jag skrev nu, men ibland är livet mer än musik. Nåja, det kommer bättring. Vi värmer upp med en platta från Hammerfall som kom 2008. Masterpieces - mästarbitar! Jag fastnade för Hammerfall när jag fick se dem live på Sweden Rock Festival, och jag kan bara konstatera att Joacim Cans tillhör metalleliten när det gäller sång, och att Hammerfall som grupp håller klart hög internationell klass. Det har efter den livespelning blivit en hel del plattor med gruppen, men just denna platta föll bort eftersom jag inte gillar alla dessa coverplattor. Masterpieces är en coverplatta där Hammerfall tolkar just en rad mästarbitar, inte mindre än 18 stycken. Hade inte plattan gått på rea hos Ginza hade den nog inte hamnat i mitt skivställ. Jag är inte heller något större fan av alla samlingsalbum med namn typ Rockklassiker i alla varianter. Men, döm om min förvåning, kan det bli bättre än så här. Valet av låtar på plattan är helt fenomenal, allt från gammla klassiker som Run With The Devil med Heavy Load, Man On The Silver Mountain med Rainbow, Crazy Nights med Loudness och en uppstickare som När Vindarna Viskar Mitt Namn med Roger Pontare. Här är det inte samma gamla rocknötare som finns på alla andra samlingsabum, typ Black Betty, Centerfold, The Passenger eller We Will Rock You. Dessutom blir det helt fenomenalt i Hammerfalls tolkning, ja det är en suverän platta i genren covers. Bra låtar, bra band! Väl värd 49 spänn.

Betyg: 7/10


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0