Starfighters

Ett tips för er som gillar banden i New Wave of British Heavy Metal NWOBHM. Starfighters bildades 1979 i Birmingham i England . De startade under namnet Savage men tog senare namnet Starfighetrs. Det blev tyvärr inte mer än två plattor för detta band, Starfighters 1981 och In flight Movie 1983. Men vilka kanonplattor. Jag har verkligen saknat dessa herrar. Trots några försök att återförenas har de inte lyckats. Bland annat 1987 men de lyckades inte få något nytt skivkontrakt, och en återspelning på The Roadhouse 2006 i Birmingham. De hann med att vinna priser för sin musik.  Bandet bestod av Steve Burton (vocals), Pat Hambly (gitarr) Stevie Young (gitarr), Doug Dennis (bas) och Spencer Scrannage (trummor). Men, jag tycker det är en självklarhet att ha dessa herrars raka klassiska 70- och 80-tals rock i skivsamlingen. Ingen behöver vara besviken. Däremot kan det vara svårt att få tag på plattorna, och jag jagade länge innan jag fick tag i CD-varianterna av mina klassiska vinylplattor. På Recordheaven finns faktiskt In Flight Movie som CD.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0