Rysk huvudvärk på gång igen

Rockbandet från Malgovik, okända i Sverige, men i Ryssland slog Headache med dunder och brak. En platta och turnerande mellan 1990 och 1995 i Ryssland tillsammans med storheter som Sweet, Magnum, Whitesnake, Samatha Fox och Bonny M. Hur gick det till, och vad hände med bandet?

Jag träffar sångaren och ledfiguren Micke Strömberg hemma i huset i Malgovik. Idag är han 47 år och tunnhårigare än när han 1990 klev upp som huvudband på Whitenight Festival i Ryssland och sjöng för 10 000 hysteriska fans.
-Visst låter det galet, men så var det. Vi hamnade på en spelning i Ryssland 1990 och träffade en discjockey, han gillade oss och vi blev mycket spelade, vi kom i TV, radio och tidningar. En stor musikarrangör i Sant Petersburg bjöd in oss till Whitenight Festival som enda västerländska band, tänk huvudbandet kom från Malgovik. Första kvällen var det 10 000 i publiken och andra kvällen runt 8000 personer.

Klantade bort kontrakt

Micke säger att man blev så efterfrågade att man fick tacka nej till spelningar, men att man turnerade i Ryssland under fyra år.
-Jag och sångaren i Bonny M blev riktigt bra kompisar, det var aldrig några problem att umgås med de riktigt stora artisterna. Idag kan man ångra lite hur vi arbetade, vi hoppades ju bli kända och rika, men vi klantade bort kontrakt, det var några skivbolag som hörde av sig, men vi hade ingen riktig manager, säger Micke.

Sagan om Headache tog slut när nästan alla bandmedlemmar blev föräldrar i mitten av -90 talet, och gruppen splittrades och spreds ut över Sverige. Men precis som med alla band så är en comeback kanske i antågande.
-Ja, man vet inte, jag har material för en ny skiva, och jag har kontakt med samma person som producerade våran förra skiva och han är redo. Man kan aldrig släppa det här med musiken, men idag handlar det inte om att bli känd och tjäna pengar, utan bara ett sätt att utvecklas, säger Micke.





Headache - -53,3 grader

En riktig höjdarplatta, köpte den i Vilhelmina på Rönnfjords 1994. Här finns de klassiska låtarna som gjorde att bandet slog i ryssland. Bland annat klassiska Paradise. Hoppas vi får höra killarna igen.

Frank Stenbro, Gösta Eliasson, Micke Strömberg, Michael Stenbom och David Andersson.

Kommentera gärna så ska jag skicka kommentarerna till Micke.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Men åh... Den skivan har ju jag någonstans. Kanske dags att leta fram den... Spelades flitigt då när jag fick den av Micke... Nu blev det lite nostalgikkänsla... :)

2010-11-19 @ 11:46:22
Postat av: Uffe

Jojjo en riktig höjdarplatta. Jag spelar också på den...

2011-01-05 @ 15:53:28
Postat av: Michael Stenbom

Jo,Jo, härligt att nån överhuvudtaget kommer ihåg oss som lirade i bandet! Kanske dags att göra världen osäker igen ;)

2011-01-22 @ 20:00:19
Postat av: Emil

Någon som har 7" singeln eller CDn till salu? grymt intresserad att köpa isåfall. Låter grymt bra från vad jag hört på youtube.

Kontakt: [email protected]

2014-01-23 @ 12:35:12
URL: http://www.fwoshm.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0