Leaf Hound - Unleashed

Detta klassiska 70-tals band fick jag faktiskt min första kontakt med på Sweden Rock Festival. Jag skulle nog inte själv ha valt att se dem, om de inte vore för en del i ressällskapet som hade detta gäng som sina stora idoler. Jag måste säga att det var en jädra tur att de fick mig till scenen. Två plattor gjorde bandet 1971, först kom Leaf Hound och sedan tätt därefter Growers Of Mushroom. Bandet bildades 1969 med originalnamnet Black Cat Bones, under vilket namn de släppte en platta med namnet Barbed Wire Sandwich. Efter den plattan bytte man sångare och Peter French tog över micken, och han finns fortfarande kvar vid micken i den nya tappningen av bandet. Kort efter de två första plattorna bytte man namn till Leaf Hound. French lämnade efter de två första plattorna gruppen och gick till Atomic Rooster och sedan till Cactus. Albumet Growers Of Muscroom är idag hett eftertraktad bland samlare, och räknas till ett av världens mest attraktiva rockalbum för samlare. 2004 var French som sagt tillbaka i gruppen och gjorde en ny konstillation som 2007 släppte en ny platta den 12 november med namnet Unleashed. Plattan har fått suveräna recensioner från bland annat Kerrang, bland annat med orden "Så bra som du kan hoppas höra ett rockalbum". Det är bara att hålla med, tung hård rock med starkt 70-tal, men med mycket bra sång och melodier att även den som inte hört eller gillat 70-talsinfluerad rock kommer att gilla denna platta.

Betyg: 5



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0