Gott Nytt Rock År - Blackfoot del 2

Jag måste rätta mitt tidigare inlägg efterom jag fått en del synpunkter, de stormiga åren var fram till 1976. 1979 så släppte man plattan Strikes, och då kom antagligen deras största hit med låten Train Train som skrevs av Medlockes farfar Shorty Medlocke. Highway Song blev gruppens andra stora hit senare samma år. I det tidiga 80-talet så hade sydstatsrocken gjort sitt, så bandet började med att ändra sin musikstil. Ken Hensley från Uriah Heep anslöt 1983 med sin Keyboard, och man släppte plattan Siogo. Plattan sålde inte alls bra, och den efterkommande Vertical Smiles sålde inte heller. Blackfoot passade inte in i den nya rocken helt enkelt. Nu kom egentligen Blackfoots mest lyckade drag, Ken Hensley lämnade gruppen, och istället kom Axe:s sångare och gitarrist Bobby Barth in i gänget. Medlocke då valde att gå en egen väg och startade en helt ny konstialtion av Blackfoot och släppte plattan Rick Medlocke and Blackfoot 1987, vilken var helt anpassad till den nya 80-talsrocken. Fansen gillade inte detta, och gruppen tappade i popularitet. 1990 kom plattan Medicine Man - ingen succe´. Återigen bytte Medlocke uppsättning i bandet, och 1994 kom plattan After The Reign. Den plattan tycker jag själv är riktigt bra, och en återgång mot det gamla Blackfoot. 1996 lämnade Medlocke Blackfoot för gott för att istället bli gitarrist i Lynyrd Skynyrd. 2004 återuppstod Blackfoot, denna gång med originalsättningen Jakson Spires, Greg T. Walker och Charlie Hargrett samt Bobby Barth på sång och gitarr. Men 2005 dog Spires i anaurysm och idag är det Scott Craig som sköter trummorna. Gruppen har haft inte mindre än 25 olika medlemmar sedan starten, men Walker och Hargrett är de som finns kvar av originaltappningen. Dessutom är tröjan jag köpte med Blackfoot värd vartenda öre, det är en av mina livs bästa investeringar.....


Kommentarer
Postat av: Ankan

Hjälp mig med hårdrocks grupper för att då kanse fler läser min blogg som dom gör med din!

:)

2010-03-05 @ 11:57:02
URL: http://tipsankan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0