Budgie - första heavy metal bandet?

Jag vet att jag har en del läsare som förordar den äldre hårdrocken, och vill att jag ska skriva lite om den. Jag är ju själv en inbiten 80-talare, var lite för ung på 70-talet, men jag hann ändå med att få lite njutning av några klassiska band. Ett av banden jag tidigt fastnade för var Budgie. Detta band är nog tämligen okänt för de flesta, men då ska jag slå fast några saker. Budgie är ett brittiskt rockband som bildades 1968. Gruppen anses av många ha haft ett stort inflytande på heavy-metal genren och det är många rockband som har inspirerats av detta band, och de anses i branschen också vara ett av de allra första heavy metal banden. Budgie upplöstes 1983. 1999 återförenades Budgie (Burke Shelley, John Thomas och Steve Williams) och har sedan dess varit aktiva. 2003 anslöt sig gitarristen Simon Lees till bandet. CD:n "You´re All Living In Cuckooland" utkom november 2006 vilket var den första på nästan 25 år. Därefter hoppade Lees av, och Craig Goldy (f.d. Dio) har sedan dess varit gruppens gitarrist. Både Metallica och Iron Maiden har gjort covers på deras låtar. 12 plattor har gruppen hunnit med, och den platta som fick mig att fastna för dem var faktiskt nummer 10 som kom 1982, det säger väl det mesta. Sista plattan "You´re all living in cuckooland" är en typisk Budgieplatta, men den når inte samma nivåer som de gamla plattorna. Vill ni provlyssna lite och veta mer om gruppen, gå in på http://www.budgie.uk.com

Betyg:




Kommentarer
Postat av: pelle

in for the kill v eller hur har en skiva

2009-12-10 @ 22:59:25
Postat av: Bogge

Nej, det var Nightflight, och den kom 1981. Fel av mig tidigare, Låten I Turned to Stone var en kanon låt. Sedan kom plattan året därpå med bland annat låten Bored with Russia. In for the kill kom 1974.

2009-12-11 @ 07:29:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0