Blackfoot del 1

Blackfoot är det band som är mina allra största idoler. Bland de första plattor jag fick tag på i början av min hårdrockera var just en från Blackfoot, nämligen Siogo. Inte den bästa, men väl då, i början av 80-talet, och låten Send Me An Angel, var en låt som gick rakt in i hjärtat på även den mest hårdrockkritiska människan. Efter det bara fortsatte det, jag köpte allt i min väg med Blackfoot. Vilka plattor! Jag måste hävda att man inte är en riktig rockare om man gått igenom 70- och 80-talet utan att göra möte med denna fantastiska grupp. Blackfoot bildades 1970 i Jacksonville i Florida, och trots att de var ett sydstatsrockband så var det i genren hårdrock som de slog. De har haft en rad succé- och hitplattor, bland annat Strikes 1979, Tomcattin 1980 och Marauder 1981. Gruppen splittrades 1985 just efter det att Ken Hensley, låtskrivare och keyboard i Uriah Heep hade anslutit sig till gruppen.  Grundare av bandet var Rick Medlocke och Greg T. Walker, och namnet Blackfoot tog man eftersom bandmedlemmarna hade indianskt blod i sina ådror. 1971 lämnade Medlocke och Walker bandet för att bli medlemmar i Lynyrd Skynyrd. Därefter var det några stormiga år, och bandet återuppstod igen i augusti 1972, och efter många turer så kunde gruppen släppa sitt andra album 1976, det var plattan Flying High.

Fortsättningen följer……

 

PS! Jag har haft förmånen att se detta band live på SRF, och en sak är säker, det är den bästa livespelning jag sett!


Kommentarer
Postat av: Mats

"1971 lämnade Medlocke och Walker bandet för att bli medlemmar i Lynyrd Skynyrd. Därefter var det några stormiga år, och bandet återuppstod igen i augusti 1972"

Under avdelningen; Många år var det.

Har själv sett dem tre gggr.

2009-12-30 @ 08:07:26
Postat av: Bogge

Yepp, kom lite i fel ordning, eftersom åren mellan 72 oxh 76 också var rätt turbulenta. Ska rättera till det hela senare. Ja, jag är avdunsjuk, tre gånger, bara de kommer till sommaren också. Vad tyckte du? Var de lika bra i alla spelningarna?

2009-12-30 @ 08:52:08
Postat av: Ulrik

Visst var spelningen bra! Men att köpa en alldeles för dyr tröja av dem var väl och ta i?

Visst ångrar du att du köpte en?

2009-12-30 @ 10:02:32
Postat av: Mats

Senaste spelningen på SRF. "Train,train" , "Wishing Well" & "Highway Song" satt finfint.

2009-12-30 @ 13:21:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0